Tuesday, February 15, 2011

Tegurlah.. Tak Kisah..

baru beberapa minute tadi
aku ditegur oleh hosmetku
sebab kesalahan yg aku buat semalam
kesalahan YANG TIDAK DISENGAJAKAN..

yup.
mulanya memang aku agak bengang
sbb aku ni jenis xleh ditegur.

tapi tu dululah
sebab skrg ni aku dh set dlm kepala otak aku
try to be positive n move on
blajar utk menerima pendapat dan teguran

beberapa detik lepas tu
aku kembali ok

jenis aku
mungkin mulanya aku sukar utk menerima teguran
tapi
dalam masa yg sama
otak aku ni akan sentiasa berfikir
pasal teguran-teguran yang aku dapat

at least
aku mendengar
& berfikir tentang itu

daripada sesetengah manusia
yang mentah-mentah taknak mendengar
teguran & pendapat orang laen

yang kelakarnya,
ada dua situasi.

pertama.
mula-mula mintak pendapat
teguran
nasihat
tapi... lpas tu
menolak sementah-mentahnya
sometime leh bawak perselisihan
lalu mengundang pergaduhan
apa guna meminta tapi tak menerima?

kedua pulak.
bila ditegur.
tapi masih terus mengulang, mengulang
dan mengulangi kesalahan yang ditegur itu.
aduhaila manusia.
kenapa tak pernah menghargai.

weh
orang tegur sebab orang nak merubah
sesuatu yang kurang baik kepada baik.

lebih baik menegur orang bodoh yang tidak tahu apa-apa
daripada menegur si bijak pandai yang kerap melakukan
benda-benda yang diketahui salahnya.

jangan nk menolak realiti lah wei.
tak bagus tu.
ok?

EMOTION : pandang ditegur. :p

LOCATION : bilik tegur eh tidur.

No comments: