Wednesday, July 29, 2009

pertembungan

dalam 2hari nie, badan aku agak meragam.. tp aku cuba kuatkan semangat. H1N1? minx dijauhkan! mungkin sbb cuaca.. aku perkirian positif. tapi bukan tu aku nk tulis.

ptg tadi terpaksa la aku menggerakkan kaki aku. yah! hanya sepasang. kerna kengkawn yg laen xdapat temankan aku. apa jenis kawan? tp aku xleh ikutkan hati aku jugk, kan? aku berpikiran positif lagi. dh lama xbjalan sorg2.. tp bukan tu jugak yg aku nk tulis.

lpas balik dari single shopping tue, aku roger sahabatku jadi peneman aku. kat mana lagi klu bukan mamak bawak rumah aku. meja berdekatan pokok kelapa menjadi port. aku suka duduk kt situ. petang2.. nyaman. sambil memerharti lakonan2 pelakon dunia di sekeliling aku.

kami mengubah kedudukan ke meja seblah selepas pelancong2 tanpa izin mengangkat punggung mereka. cerewet! bebel si sahabat. bukan apa.. lontaran suara minah di seblah meja kitorg amat menyucuk telinga. Juga, terlalu dekat kedudukan antara satu sama lain. tiada privacy.

sambil menunggu santapan, kerusi n meja kosong seblah kitorg di sapa oleh pelakon2 dunia. tp bukan seperti pelakon dunia yg lain. yang slu aku lihat. aku tertarik. dan curi2 memerhati. takut mereka terperasan kan.

telinga aku bergegar apabila perempuan berbaju hitam yg agak seksi, rambutnya sedikit berwarna, dan melayu pastinya, memanggil lelaki yang bersamanya dgn gelaran abang.. lelaki itu agak berusia. tu pon skli aku pandang je lah.. turut bersama, seorang budak kecil.. lingkungan 8-10 tahun, lengkap berbaju melayu putih, bersongkok & bersampinkan warna hijau.

yg uniknya lagi, kotak rokok di tangan perempuan itu. otak aku mula meningkatkan keupayaan utk berfungsi. apa hubungan mereka bertiga. terbuka betul minda andai itu suaminya. mungkin, dia hanya membantu memegang kotak gula-gula maut suaminya kot. cuba berfikiran positif, lagi!

beberapa detik, aku memandang lagi ke seblah. yeah! rokok itu miliknya. tp yang tidak indahnya seumpanya suasana petang tue, merokok di hadapan budak itu. apakah kesan jangka panjang. dan lagi muhibahnya rakyat Malaysia ini, berlaku pertembungan adat atau agama mungkin, antara perempuan itu dgn budak tersebut. aku cuba merenung... n terus berpositif.

No comments: