Friday, June 5, 2009

Air Asam

hari ni hari jumaat.. hari yg aku suka. sbb rini mama aku akn duduk rumah n masak makanan yg best2.. klu x, mama bz je ngan keje keje keje. baba pon sama.

habes smyg jumaat, baba suh aku bli air asam. tp warung yg dia nk pegi tu tutup plak. so aku ckp kat dia, knape xbli kt kedai runcit? dia ckp kedai runcit mana ada juai. erk.. lpas tu aku pk maybe baba xnk bli yg bancuh kot..

so dia terus stopkan aku dekat another warung makan yg still bukak. ramai org kt situ. malu plak aku nk gi bli. so aku pon orderla air asam seperti yg diperintahkan oleh baba. dh lama xminum. dh habes tapau, aku masuk balek dlm kreta. seblum kitorg blah, baba belek2 dlu plastik air asam lalu berkata

baba : ni ape nie?

aku : erm.. air asam la.. (dlm hati aku.. myb baba igt tu air kopi.. sbb kaler dia itam kan..)

baba : laa.. bukan air asam nie..

aku : ahh.. btol la ni air asam

baba : laaa.. baba suh bli air asam.. yg nk buat makan tue..

aku tahan je gelak.. dengan konfidennyer aku pegi bli air asam yg bleh diminum. ayah aku maksudkan air asam yg sambal tu. tp xhabes stakat tu, dia suh aku bli air asam sambal tu..
duh! aku mana tau mana satu air asam. kompius dgn sambal belacan. carik punya carik. naseb baek ada. klu x, kna la dgn baba aku. air asam pon xtau. naseb baek btol.

aku manala tau sangat masakan2 melayu ni. tu blom lagi suh aku bli segala ulam pebenda tu. gerenti fail! dhla kekadg sebutan pon aku xtau. daun pandan aku pegi cakap daun keladi. yg best tu, konfident jer.. hahaha

2 comments:

traveloch said...

air asam??kelakar je edi nie...

Anonymous said...

hakhak.. favourite aku tu air asam, huhu